Mobiltelefonen har idag utvecklats till att bli mer och mer finessfylld och många, särskilt äldre, upplever att både telefon och instruktionsbok är svåra att förstå sig på. Försäljare och tillverkare använder sig av begrepp som i vissa fall kräver ingenjörskunskap medan en stor del av konsumenterna bara efterfrågar de enklaste funktionerna.
Motiv för att ha mobiltelefon
Ett flertal användare har mobiltelefonen endast för att kunna bli nådd om något händer, när man är på semester eller vill stämma träff för lunch etc. Samtidigt vill man kanske lära sig lite mer, som att skicka SMS. Då är denna kurs något för er!
Utgår från seniorers behov
Tidigare kurser har gett mig kunskap om vilka moment seniorer tycker är svåra och vilka funderingar kring mobiltelfoni som är vanliga. Moderniteter som internet i mobilen och byta skal etc. tas inte upp, utan kursen utgår ifrån seniorers perspektiv.
Kursens mål
Efter kurstillfällena (3 kurstillfällen á 3 lektionstimmar) ska deltagarna ha lärt sig mer om sin mobiltelefon och praktiskt kunna använda sig av telefonbok och SMS. Ett kurskompendium ingår i kursen och deltagaren får olika utgåva av beroende på om de har Nokia, SonyEricsson ,Siemens eller Samsung. Där finns dessutom möjlighet för egna anteckningar.
|
Mobiltelefonkurs för seniorer |
|
|
||
|
||
"Tänk om tillverkarna kunde tänka på oss äldre" - Stina "Varför tar intruktionsböckerna upp massvis om hur du byter skal" -Regina |
||
|
||
|
||
|
||